torsdag 15. mai 2008

Gratis P-piller!


Yes alle kjære jenter på min egen alder der hjemme i nord, nå får dere sannynligvis gratis p-piller, og godt er det! Sylvia Brustad har i følge Dagbladet.no funnet det for godt å legge frem forslag om at i en prøveperiode skal jenter i alderen 20-24 i Tromsø og på Hamar få gratis p-piller, for å forsøke å redusere antall aborter!


Tanken er bra nok den, men det første budet burde kanskje vært å ha et kurs med enkelte om hvordan man skal ta pillen, for å i det hele tatt slippe å bli gravid (i uønskede tilfeller, that is), eller finne ut om det bare sendes "dårlige" partier med p-piller nordover, siden folk får barn der fra de er 15-16 år gamle. For å sitere kjæresten min nok en gang; "Er de fri for p-piller der hjemme hos deg, eller er de rett og slett bare uten funksjon i det hele tatt!)


Det er nok ikke verken pillene eller prisen på dem det, desverre, det er noe galt med, det er nok bare de jentene som opp til flere ganger har måtte tatt abort fordi de hadde nok en uønsket graviditet, det er noe galt med. Gratis rådgivning, evt psykologtjenste kunne kanskje hatt ennå større funksjon! Men hey, la oss se hvor mye gynekologisk avdeling ved Universitetssykehuset i Tromsø får å gjøre etter Brustads forslag, før vi prøver ut eventuelle andre løsninger på dette problemet.


Ps. Dette er en sak jeg har blitt veldig opptatt av, på grunn av at den lille plassen jeg kommer fra sladrer mye, og man hører om 17 år gamle jenter som er på tur å ta sin 5. abort, som også gjør at jeg trekker slutninger om at det må være jenta det er noe galt med, ikke pillen, bare sånn for å ikke støte noen. Og for det andre, så vet jeg mange NYDELIGE barn om har kommet ut av en uønsket graviditet, og det er overhodet ikke disse mødrene jeg snakker om. De jeg mener, er de hensynsløse som ikke tenker over konsekvensene ved å gjøre sånne ting.


Ha en fin dag, og husk pillen din; better safe, than sorry!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo Charlie kor e du hen???? Tante er stadig innom for å se om det er kommet fler innlegg, jeg koser meg når jeg er inne og leser her. Men har hørt du har hatt eksamen denne uken, samt en forferdelig hoste, så det er nok best du tar studiene først ja.

Håper eksamen din gikk bra og at det snart kommer flere morsomme innlegg. Jeg gleder meg allerede til din første bok kommer ut hehehe. Stor klem fra tante Nina

Tonje sa...

har hatt eksamen den siste uka no, også venter jeg på inspirasjon nå i ferien.. men føler noe komme nå, skal nyte dagen i dag i parken, så jeg håper på noe nytt der :)