søndag 19. oktober 2008

Dobbeltmoral.

Søndag er det som sikkert de fleste av dere vet, innsamlingsaksjon på NRK. I år går pengene fra innsamlingsaksjonen til blå kors, en organisasjon som gir barn av rusmisbrukere hjelp og støtte. Jeg synes dette er en kjempegod sak, og vil mer en gjerne bidra til deres økonomi, og akter dermed å ta ut penger til søndag, for å ha noe å gi til de som går rundt med bøssene.

Problemet er derimot at jeg på lørdag sannsynligvis skal i bursdag til ei jente jeg jobber sammen med, og vet av erfaring at jeg blir noen lunde… ehm, vi sier usjarmerende, hver eneste gang jeg drar på byen. (Mamma; Jeg overdriver). Men uansett… Jeg kommer nok sannsynligvis til å være rimelig sliten på søndag, uansett hva lørdagen bringer. Jeg kan godt ha som mål å drikke bare et par øl. Men min erfaring, som jeg deler med flere andre jeg kjenner, så er det ingenting som heter én øl eller et par øl, det er gjerne både åtte og ti. (Mamma; Jeg overdriver igjen!)

Jeg synes dermed at det ville være dobbeltmoralsk å krabbe seg ut av senga søndagsformiddag når det ringer på døra, sliten, og med den ulekre øldunsten av hele kroppen, for å støtte de stakkars barna som har foreldre med rusproblem. Nå vet jeg at det sannsynligvis ikke er disse barna som går rundt med bøssene, men likevel, de som gjør det vet hva pengene går til. Så fremst det ikke skjer en revolusjon på lørdagskveld, hvor jeg A: blir sittende hjemme og tar en rolig, alkoholfri lørdagskveld, eller B: faktisk klarer bare å drikke et par øl, så tror jeg sannelig at jeg og alle andre der ute som tenker fylla førstkommende lørdag bare skal ringe inn til tv, få snakke med en kjendis, og donere pengene våre på den måten. For å donere penger det SKAL vi. Dette er virkelig en god sak, som gjerne er et lite tabu, selv i 2008, og som får alt for lite oppmerksomhet av samfunnet.

Så enten ringer dere, eller så tar dere ut noen penger, og hjelper barna, som sikkert har det mye verre enn vi som har vært så heldig å ha fått verdens beste foreldre.

Ps. Observante mennesker der ute vil oppdage at det er søndag i dag, og at innsamlingsaksjonen allerede er i gang. Jeg skrev denne på fredag, men har ikke fått publisert den før i dag, fordi jeg har vært uten Internett hele helga, men synes det var viktig å få frem budskapet i denne, at dere må støtte en god sak, og velger likevel å publisere den, selv om vi er midt i søndagen allerede!

1 kommentar:

Ida Aurora sa...

jeg er en jenta tonje skulle i bursdag til. og jeg kan bekrefte at hun holdt seg (sånn nogenlunde) på matta!! flinke tonje!