fredag 20. mars 2009

Frakk-dag!

Det er så gøy når folk kommer ut av vinterskallet sitt og vårskallet kommer på. I allefall i den landsdelen jeg bor i, er våren i full anmarsj, og jeg elsker det. Det virker det forøvrig som de fleste andre også gjør, for sjeldent har jeg sett så mange blide tryner i Oslo som det er nå om dagen. Jeg mener å huske å ha lest et sted (pjuh, for en tung setning!) at det ikke hadde vært like mye snø i Oslo som i det er i år siden 1989, og da kan man jo forstå at en enkel Oslo-innbygger er litt lettere til sinns akkurat denne våren!

Folk har funnet fram tøyskoene, og hvis de til nød må gå over en snøkant, så driter de at de blir blaute på beina, for sola skinner jo tross alt. Folk har kasta luer og vanter og ikke minst ikledd seg vårjakken. Og på denne vakre solskinnsdagen i dag har jeg gjort en interessant oppdagelse. Eldre herremenn er ofte i besittelse av en beige, litt sånn detektiv-aktig frakk som tas frem om våren. På trikken fra Holbergs plass til Blindern var det intet mindre en fem frakkledde eldre herremenn ombord, alle med det felles trekk at frakken var beige, og at fire av fem ble stående i midtgangen, noe jeg velger å tro var frykten for alle de fete Blindern-trynene som også var ombord. Tre av fem hadde det også til felles og ikke vite hva stoppet deres het, og hvor langt det var igjen. Koselig liten oppdagelse gitt.
Litt skuffet ble jeg likevel da jeg oppdaget at i beige-frakk-banden var det bare en av fem som bar hatt. Jeg liker nemmlig prototyper, og har du beige frakk, så burde du fanden meg kunne kostet på deg en hatt eller en six pence også.

Nå innser jeg forresten at det er disse mennene min far hater i trafikken, menn i frakk og hatt. Dette har selvfølgelig noe med alderdom å gjøre, og min far mener at etter fylte 70 så burde lappen fratas en (Jeg er forøvrig veldig spent på å se om min far mener det samme om 14 år når han selv fyller 70, og forresten, det var skikkelig skremmende å innrømme at det bare er 14 år til!!) Men jeg har nå forresten innsett en ny ting, bare en av disse mennene hadde hatt, men han hadde også feite brilleglass, så hans sertifikat har nok blitt fratatt han for dette, mens resten tar trikken nettopp fordi de ikke har hatt og er irriterende eldre herremenn i trafikken! PJUH... Mange teorier ute og går..

God helg fra Teoretiker-Tonje!

2 kommentarer:

Ida Aurora sa...

åhhhh...de gamle mennene i beige frakk høres søte ut!
jeg skal være på utkikk!

Tonje sa...

Ja, plenty av dem på 17 trikken om dagen. Kanskje ikke nå da, siden snøen fant ut at den ikke var lei Oslo ennå, men snaart vettu Ida, så er sommern her :)