tirsdag 10. februar 2009

Etikette!


For et par uker siden var jeg på Christiania Teater og så Ulv og Engel, en forestilling om Leonard Cohens liv og historien bak mange av hans musikalske verk. Det var en vakker forestilling, og en perfekt måte å tilbringe en rolig fredagskveld på. Jeg fikk billettene i bursdagsgave av min utrolig flinke, og medvirkende, venninne Tone.

Jeg er kanskje litt tradisjonell når det kommer til teatret. Jeg synes teater er litt ekstravagansa, noe jeg ikke gjør hver dag. Noe jeg føler er litt mer høytidelig enn det meste annet jeg driver med om dagen. Teatrene som jeg har vært på (d.v.s. Nationaltheatret og nå også Christiania) er staselige bygg. Pent innredet, og du henger jakka di i garderoben! Det er staselige greier. Derfor mener jeg at man selv skal stase seg litt opp når man besøker disse bygningene. Man skal si at man skal I Teatret, ikke på teater. Det er ikke staselig nok. Når du sitter i noen nydelige stoler som ser ut som de stammer flere hundre år tilbake, når du føler det adelig i disse stolene mens du sitter å ser opp mot vakre lysekroner i taket, og veggene som kun passer i teatret eller i en diger Frognerleilighet til en Frognerfru, så er det litt mer staselig enn det daglige livet.

Jeg ikledde med min vakreste topp, og fikk kledd på min ledsager en skjorte. Vi var staselige nok.
Jeg skjønte fort at det kanskje ikke er så ekstravagansa for alle andre å gå I Teatret. Og dermed følte jeg at jeg vil gi dere der ute en etikette- guide. Jeg har nemmelig oppdaget at her til lands er vi verken spesielt trivelige eller godt oppdratt!

Etikette-regler I Teatret!
1. Når du skal I Teatret så ikler du deg ikke den slitne og skittne Helly Hansen- jakken fra 1992. Du har noe litt penere i skapet, til tross for at dette kanskje er vinterjakken din på 17. året og til tross for finanskrisa, men det var sannelig ikke så kaldt ute heller.
2. Når du er I Teatret så drikker du deg ikke drita på vinen som du beleilig nok får lov til å ta med deg inn i salen. Når du er passelig bedugget forstyrrer du gjerne de foran og bak deg med å sitte å fnise og prate høyt lenge etter at pausen er over. Dette er desto mindre sjarmerende når du er 40 år og nyskilt.

3. Når du er I Teatret bør du tenke på at du sitter i en fullstappa sal, og til tross for at det er pause så er du ikke alene, å du trenger dermed ikke dele alle dine intime detaljer. Dette er desto mindre sjarmerende når du er 40 år, nyskilt, og ganske bedugga på vinen som du beleilig nok får lov til å ta med deg inn i salen.

4. Når du er en 65 år gammel mann I Teatret, som antakelig til daglig snakker nedlatende om "unge nå til dags" er det ikke spesielt sjarmerende å bryte seg ned trappa for å hente jakken din i garderoben. Alle får jakkene sine, og noen må stå bakerst i køen. Dette må altså i enkelte tilfeller være deg også!

Ja, så da var det sagt. Jeg skal senere gi dere tips til korrekt oppførsel på kollektiv-transport, i kø og på Oslo City!

Etikette-spesialisten ønsker alle lykke til I Teatret!

6 kommentarer:

Ida Aurora sa...

herlig!!!
gleder meg til oslo city etikette. føler jeg kunne bidratt litt der.....jeg har forresten sagt opp på cubus,jobber siste vakter til helgen, just so you know!

Tonje sa...

Neeeeeei IIIIIDAAAAA! Jeg klarer meg vel ikke uten ditt vakre og herlige åsyn på jobben :( Det kan snart ikkje bli verre merker jeg!

Men bare å komme med tips til Oslo-city-etiketten ja;)

Karoline sa...

hehehe, fantastisk inlegg! made me lol;)

Tonje sa...

Hehehe, ingenting e no bedre enn å få deg til å lolle;)

Karoline sa...

æ va I teateret i dag! og æ passa på å rette på alle som sa "på". Man skal da være finfolk!

Rags sa...

Fantastisk. Er så enig, så enig, så enig! Apropos, la oss dra i teater snart! (forresten. jeg må skrive "desse" i ordbekreftelsen. ufint)