onsdag 25. februar 2009

Takk!

Utakknemmlighet er et svært utbredt fenomen i dette landet vi lever i. Jeg irriterer meg til stadighet over nordmenns utakknemmlighet, og blir rett og slett, igjen, flau over måten vi oppfører oss mot medmenneskene våre på. Jeg lever i den tro at man skal ta vare på hverandre- litt gi og litt ta. Jeg tror også på at de små tingene her i livet teller, og at man i dette landet, faktisk burde være fornøyd med små ting kjente og kjære, eller aller helst fremmede gjør for oss. I denne forbindelse vil jeg gi dere noen takknemmlighets-tips, i det jeg liker å kalle min takknemmlighets-etikkete: Når bør/skal man si takk!

1. Når en som står foran deg i kø med full handlevogn på matbutikken tilbyr deg som står der med colaflaska di, å gå foran; smil og gi et vennlig takk, gjerne med full ydmykhet. Vis at du setter pris på det. En viktig ting du skal tenke på, er nemmlig at menneskene rundt er oss svært travle i dag.

2. Når noen smiler til deg på gata, så skader det ikke om du ikke ser på den som gærn, men at du smiler tilbake. Som sagt, de små tingene her i livet kan utgjøre stor forskjell på din og andres dagshumør.

3. Når du, som den fattige studenten du kanskje er, står på Narvesen for å betale 14 usle kroner for en pakke tyggis og da oppdager at du mangler en krone eller to, og den som står bak disken sier at det går greit; takk på skikkelig vis, også her med full ydmykhet og UTEN dårlige unnskyldninger som at hunden spiste opp hjemmeleksa di(?), eller at sparegrisen hadde spist opp alle myntene dine.

4. Når du, som den fattige studenten du kanskje er, står på Narvesen for å betale 14 usle kroner for en pakke tyggis og da oppdager at du mangler en krone eller to, og den som står bak deg i kø, tilbyr deg det du mangler; takk på skikkelig vis, også her med full ydmykhet og UTEN dårlige unnskyldninger som at du mista alle pengene dine ned i komlokket ved minibanken da du skulle sjekke formuen på kortet som ikke lengre funker.

Ikke umulig at denne blir videreskrevet etterhvert når flere eksempler melder seg.

Well, that's all from etikette-eksperten for denne gang!

3 kommentarer:

Karoline sa...

litt utenom takknemmelighet, men ikke helt, det skader ikke å være hyggelig mot betjeningen! som har stått/sittet der i mange timer, et smil og hei koster ikke allverdens men har mye å si! Noe som irriterer meg iallefall:P

Tonje sa...

Heeeelt sant! Og det handler litt om takknemmlighet da, for uten betjeningen hadde det ikke vært noen butikker:) Dog på lang sikt, men still..

Tonje sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.