torsdag 26. februar 2009

Husker du før i tida?

Noen vil si at alt var mye bedre før i tida. Delvis, i alle fall tidvis vil jeg si at jeg er enig i det utsagnet. Jeg har tatt en trip down memory lane, og vil dele denne med dere.

- Før i tida var ikke filmer noe alle hadde mye av, ei heller god råd til å bruke penger på å kjøpe, så da stakk man til videoverden for å leie en for 25 kroner.
- Før i tida slapp barna å bli inntullet i bomull før de fikk lov å gå ut døra. Barn i dag klatrer ikke i trær, sykler ikke til kiosken for å kjøpe godis eller lager skihopp selv Romøren ville mistet pusten av å falle på. Dagens foreldre er forferdelig overbeskyttende spør du meg.
- Før i tida ble det laget mye mer kvalitetsmusikk enn nå. Jeg kan ikke forestille meg hvem av dagens ”storheter” som skal få en slik evigvarende suksess som The Beatles, Rolling Stones, Johnny Cash og Elvis. Disse gutta vil nok leve for alltid, forhåpentligvis i mange mange generasjoner etter vår. Noen vil sikkert tenke på Madonna og Michael Jackson nå, men newsflash folkens, disse to begynte sin karriere årevis før min mors og fars celler møttes og ble til meg.
-Før i tida kjøpte man på LP-er for å lytte til overnevnte storheter. Man kopierte ikke dårlige versjoner fra PirateBay eller Limewire.
-Før i tida skulle ikke Barne- Tv være pedagogisk korrekt, det skulle være underholdende, og vi så på Barne-Tv lenge etter vi ble gamle nok til å forstå verdien av Midt i smørøyet.
-Før i tida var det så mye enklere å velge. Fanta fantes bare i en sort, Adidas og Umbro var eneste aksepterte klesvalg, og man måtte ikke ta stilling til HD-klar eller full HD.
-Før i tida laga du pizzaen din sjøl, det var ikke bare å ringe Dolly Dimples eller Peppes.

Jada, nå veit jeg at det virker som jeg er 53 og ikke 23, men etter 80-talet er det sjukt mange ting som har forandret seg. Og selv om jeg bare var fire år da 80-tallet ble til 90-tallet så husker jeg svært mye fra det glade tiår. Må nevnes at alt ovenfor heller ikke er fra min tid, men jeg er en av de som har lært meg å sette pris på LP-er og The Beatles, og fortsatt synes at det er det beste.

Ha en fin helg alle sammen!

2 kommentarer:

Kristin sa...

Barnetv e ikkje pedagogisk korrekt no heller! *flire* Å det kommer det aldri tell å bli!

MEN HEIA THE BEATLES!!!!! :D :D :D

Tonje sa...

Jo, men det skal være så riktig.. politisk korrekt blir kanskje bedre å si, men fader.. få telbake brannmann sam og astrid lindgren.