torsdag 17. september 2009

Navnet skjemmer ingen?


Jeg heter Tonje. Tonje heter 6755 andre kvinner i dette landet også, i følge SSB. Det er dermed ingen hemmelighet at jeg ikke har et spesielt sjeldent navn. Ikke i Norge i allefall, men i Sverige og Danmark er det bare i overkant av 50 kvinner som heter Tonje. Vel, kanskje er jeg sjelden i resten av Skandinavia, men det er da ikke der jeg bor.
Jeg heter også Charlotte. Tonje Charlotte. Denne kombinasjonen er det bare ti andre kvinner som har. Så jeg er kanskje litt sjelden likevel.

Jeg husker en gang jeg så en episode av Kongen av Queens, hvor Carrie fikk vite at hun egentlig het Simone eller noe i den duren. Hun mente at hun kunne hatt et helt annet liv dersom hun het Simone, fordi det var et mer vellykket navn. Tonje er ikke et spesielt vellykket navn. Søker man på Tonje på Wikipedia og scroller ned til man finner kjendiser som heter Tonje, så er det bare 3 stykk. Det vil si at vi resterende 6753 Tonjene ikke har blitt noe som helst som Norge kjenner til, enda. En av disse Tonjene hadde ikke jeg hørt om en gang.
I tillegg har det aldri vært en "Farmen-Tonje" En "Big Brother- Tonje", En "Robinson- Tonje" og i allefall ikke en "Idol- eller Norske Talenter- Tonje". Blir det egentlig folk ut av oss Tonjer?
Ikke vet jeg.

Jeg har hundre tusener av ambisjoner, men foreløpig har jeg ikke utrettet så veldig mye å skryte av sånn på landsbasis. Jo visst er samtlige Tonjer jeg kjenner snille, og gode jenter, noen Tonjer er pener enn andre Tonjer, og noen Tonjer er helt klart smartere enn andre Tonjer. Men hvor ligger liksom jeg i denne? Det er ikke godt å si. Jeg liker å se på meg selv som den kreative Tonjen, den som ikke egentlig kler å hete Tonje, fordi det tilhører søte og skikkelig jenter, ikke svarthårede, rølpete rock'n roll jenter som atpåtil er småfrekk i kjeften.
Jeg har mange gang spurt meg selv om mine foreldre var blitt mer konservative da de fikk meg, i forhold til da de fikk min søster, Meibel, som bare 15 andre i Norge heter. Vel, en rød liten skrikerunge fortjener kanskje ikke noe annet navn enn det navnet man deler med 6755 andre jenter. Charlotte måtte jeg atpåtil bestemme selv da jeg var sju, så jeg skjønte fort at jeg var mer spesiell en bare en Tonje (såklart med drahjelp fra søstra mi, som alltid mente jeg burde hett Charlotte også).
Men er det egentlig noe håp for meg som heter Tonje? Vil vi se flere vellykka Tonjer i Norge. Vil vi nå kanskje få en X-faktor- Tonje, eller duger vi sjeldent som syngedamer? Vil jeg bli en annerkjent forfatter, eller vil jeg bli en dyktig fotograf som selger tusenvis av bilder, vil jeg bli politisk redaktør i Dagsavisen, vil jeg tjene meg stinn av cash på den fantastiske bloggen min, eller vil jeg bli oppdaget som skuespiller på gata fordi jeg rett og slett bare lyser talent? Ikke vet jeg, og ikke vet noen, og som jeg liker å si, den som lever får se.

Klem fra en av de 6756 Tonjene i dette landet.

3 kommentarer:

Kristin sa...

Ka me farmen-tonje? Har du enda ikkje meldt deg å fardin på? *flire*

Tonje sa...

Due.. Altså.. Detta va no litt pessimistisk førr oss Tonje'a.. Blir det egentlig folk ut av oss Tonjer? JA!!!!!!!!!!!!!!!! Og det E håp! :) *stor klæm*

Tonje sa...

Kristin: Nei tenk, eg har ikkje kommen meg så langt. Men ei venninna her nede sa at eg e den einaste venninna ho har som ho kunne se for seg på et realityshow, veit kje om eg skal ta det som et kompliment eller ikkje:P

Tonje: jaa vi satse på det snuppa :) Vi to e jo ganske OK Tonjea uansett :)