tirsdag 1. september 2009

Stem!

Er vel i grunn ikke noen hemmelighet at jeg er rimelig samfunnsengasjert av meg. Jeg bryr meg liksom ikke så veldig mye om folk, men egner meg godt til å synse og mene ting om samfunnet. Personlig synes jeg at jeg har over gjennomsnittlig mye vittig å komme med, og det forekommer gjerne titt og ofte at jeg tar meg en liten politisk diskusjon i påvirket tilstand. Jeg er en ekte nordlending, og en enda ektere Storås, og har derfor veldig (!) sjeldent feil, spesielt i den overnevnte påvirka tilstanden, derfor er det ikke alltid like enkelt eller gøy å diskutere med meg heller. Men har man sjeldent feil, så har man sjeldent feil. Er ikke noe galt i det spør du meg.
Noen vil si at jeg tidvis kan bli litt usaklig, men det er jeg såklart ikke enig i.

Men uansett, jeg er litt skremt. Skremt over folks uvitenhet om hvordan systemet fungerer og om samfunnet generelt.

Likevel synes jeg det er viktig at vi mennesker bruker stemmeretten vår. I dag har jeg sittet på forelesning og blitt fortalt om bøndene som brukte stemmeretten sin rimelig aktivt på 1880-tallet, hvordan kvinnene så gjerne ville ha stemmerett ved unionsoppløsningsvalget i 1905, hvordan kvinner endelig lyktes i 1913. Dette får meg til å tenke på hvor helvettes mye vi klager i dette landet, og hvor skremmende det er at bare rundt 60% brukte stemmeretten sin ved siste stortingsvalg. Likevel ligger det visstnok an for å bli et nytt "rekordår" i antall stemmer hvor årsaken ligger i at folk som stemmer FRP vil gi de mer makt, og resten stemmer på annet for å forhindre at nettopp dette skjer. (For all herrans del, jeg mener det, la heller vær enn å stemme FRP. Hvis anledningen byr seg så skal jeg legge ut en link fra et dokument som viser HVOR til helvette ting går dersom FRP får makta!)

Jeg har tatt mitt valg, har du tatt ditt?

Klem fra rød/grønne Charlie!

Ingen kommentarer: