mandag 7. april 2008

Noen kloke ord på en gråværs mandag!

Ja, våren har inntatt oss i Oslo om dagen. Kanskje ikke merkbart akkurat i dag, når regnet pøser ned, men det er en del av vårsjarmen det også! Sol og sommer kommer, det merker man. Lukten av vår, folk som kler seg i lettere klær, ingen luer å se på mils avstand (før jeg ser meg sjøl i speilet da, sliter litt med å forstå at det faktisk er varmt, og selv om jeg har en dårlig hårdag, så TRENGER jeg ikke lue, for dårlig hårdag er in nok det!).

Allergikerne snyter seg på bussen, og nyser i hytt og gevær, ungene går ikke lengre med ullundertøy, og resten av Oslos befolkning(nesten) er våryre og blide. For en herlig tid vi går i møte!

Men det finnes også en bakside av våren, ja sånn bortsett fra snytinga og nysinga på bussen, rennende øyne og kløe i nesen, det er tiden for nerver, stress, lesing og generelt sett en ganske asosial tid, eksamenstiden!

Om en uke starter helvettet for min del, rundt 500 sider igjen å lese på denne uka, noe som betyr at jeg ikke har lest halvparten i dette faget en gang, lenge leve å utsette ting til i siste liten, og lenge leve det faktum av at man hver gang sier at "men neste gang, da skal jeg lese fra semesterstart og gjerne før", men man lærer aldri!

Fire dager hjemmeeksamen i mediehistorie, yes spennende skit. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg (IKKE)! Men likevel stresser jeg ikke, jeg er en person som knapt nok vet hva stress er, og det lille av stress som finnes i meg, kommer neppe før natt til torsdag (leveringsdag) og jeg bekymrer meg for om jeg har nok sider, og kildene er riktige og om det ellers er stågrunnlag. Men det er greit at det ikke kommer før da, for da har jeg bare muligheten til å stresse en dag, for klokken 14.00 torsdag, er det for seint og stresse, for da er den (forhåpentligvis) levert, og det er for sent å angre på valgene man har tatt! Så mens andre stresser hele semestret med å bli ferdige å lese, så stresser jeg de to- tre dagene jeg har eksamen, og merker at min gjennomgående sløvskap gjennom resten av semestret faktisk ikke var noe særlig lurt. Men jeg velger likevel og gjøre det på min måte, jeg liker ikke stress, man blir rett og slett stressa(!!!) av det, det er ikke noe kult. Høyt blodtrykk er forbeholdt eldre mennesker, stort sett, og gidder ikke å utsette kroppen min for den slags i så ung alder (er arvelig belastet, og faren er mye større da!).

Så medstudenter der ute, slapp av, slutt og stress, du blir sikkert noe flinkere av å ha lest pensum 3 ganger mer enn meg, men du er ung, og vil veldig gjerne ikke være utbrent og lei allerede før du kommer deg ut i jobb!

ahh, for noen kloke ord på en dårlig vår-dag!

Ingen kommentarer: