onsdag 5. januar 2011

Lurer på...

Jeg er et over gjennomsnittlig tenkende menneske, og sånn tror jeg kanskje jeg har vært hele livet. En av de første tingene jeg husker fra min spede barndom var da jeg var trailerunge med Pappa, Mamma og Søstra mi på tur nedover kontinentet, og jeg fikk et ekstremt oppheng i hvorfor ting het det de gjorde og ikke noe annet. Hvorfor heter gaffel gaffel og ikke kniv, spurte jeg familien om, og hvem har bestemt det... Per dags dato (PDD) har jeg ikke funnet svar på hvem som har bestemt at sånn er det. Er det de som finner opp en ting som navngir sin ting, eller er det noen andre som får ansvar for å navnlegge ting? Og hvem fant opp gaffelen og kniven som vi spiser med? Herregud, jeg skjønner hvorfor jeg ikke sover om natta, for hvis man først begynner, så kan man spinne videre ut i det uendelige.

Ja visst, jeg kunne googla det eller sjekka wikipedia, men jevnt over er jeg for lat eller trøtt, og så snart jeg lurer på noe annet så har jeg glemt at jeg lurte på det første... Sånn som nå for eksempel, så har jeg glemt hvorfor jeg i det hele tatt begynte på dette blogginnlegget. Gullfisk, sa du? NEI, for mye å tenke på bare! Kan hjernen bli full, altså at det ikke er plass til mer? Hvem vet, men jeg satser på at gammel, ubrukelig kunnskap blir borte, selv om erfaringene sier meg at det er den som virkelig blir sittende, mens det man burde husket fra tidligere lærdom forsvinner fortere enn man rekker å si woosh.. fader..

Men nå kom jeg på noen få ting jeg lurer på, pluss at jeg har kommet på noen flere...

-Hvorfor blir det bobler i vann uten kullsyre når det har stått en (kort) stund?
-Hvorfor blir gulosten svett i matpakka uansett hvor kaldt det er ute og i klasserommet? (Dette er det evige spørsmålet)
-Hvorfor blir fingrene mine likhvite og stive når jeg fryser? (Da-a, jeg forstår at det er fordi jeg fryser, men dette er faktisk ikke normalt!)
-Hvorfor funker ikke tac-it (sånn tyggis man henger opp bilder med), lengre enn et par måneder før bildene begynner å falle av veggen, mens de henger støtt før den tid?

Hvis noen har noen svar å gi meg, så vil jeg gjerne ha de denne gangen, jeg gidder ikke google de selv!

TenkeTonje

Ingen kommentarer: